17 maja
955 odsłony

Nie ma złotego środka, o tym musimy pamiętać. Jednak organizacje związane ze zdrowiem i zdrowym odżywianiem od lat starają się opracować jak najbardziej uniwersalne wskazówki, które pomogą społeczeństwu wskazać właściwą drogę w zdrowym odżywianiu. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) na świecie, a w Polsce Komitet Żywienia Człowieka, Instytut Żywności i Żywienia i Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych to najważniejsze z nich.

Ogólne zasady racjonalnego odżywiania:

  1. Należy spożywać co najmniej trzy posiłki dziennie, każdego dnia, w regularnych odstępach czasu.
  2. Pożywienie codziennie powinno zawierać zarówno produkty roślinne, jak i zwierzęce.
  3. W codziennej diecie powinny znaleźć się produkty zbożowe oraz owoce i warzywa – najlepiej surowe lub krótko gotowane.
  4. Kilkakrotnie w ciągu dnia należy spożywać mleko lub jego przetwory oraz biały ser o niskiej zawartości tłuszczu.
  5. Mięso nie powinno być spożywane codziennie, lecz kilka razy w ciągu dnia tygodnia, w pozostałe dni może być zastępowane rybami lub roślinami strączkowymi; spożywane mięso powinno być chude.
  6. Należy ograniczać ilość spożywanego tłuszczu, szczególnie zwierzęcego; znacznie zdrowsze są oleje roślinne lub oliwa z oliwek.
  7. Należy ograniczać spożywanie soli i nie dosalać zbytnio potraw; jedna płaska łyżeczka to wystarczająca dzienna porcja.
  8. Nie należy przesadzać ze spożywaniem cukru i słodyczy, cukier znajduje się też w owocach, którymi powinno się zastępować słodycze.

Choć te zasady u niektórych podnoszą nieco ciśnienie (szczególnie punkt nr 4), to gdyby wszyscy się do nich stosowali lekarze mieliby nieco mniej pracy. Wysoki cholesterol, miażdżyca, otyłość to w dzisiejszych czasach choroby cywilizacyjne, a przecież można im tak łatwo zapobiec. Wystarczy odrobina zdrowego rozsądku i zadbania o to co mamy na talerzu. Pamiętajcie, że życie mamy tylko jedno.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

  1. Marta pisze:

    To prawda, może te zasady nie są idealne dla wszystkich, ale pracując na open space widzę co jedzą ludzie obok mnie i z pewnością nie ma to wiele wspólnego ze zdrowym odżywianiem.

O mnie


Monika Arasimowicz

Technologia zdrowia

Jestem dietetykiem i trenerem z zamiłowania.

Nieustannie fascynuje mnie, jak wielki wpływ na zdrowie, wygląd i samopoczucie człowieka ma dieta i aktywność fizyczna. Dlatego edukuję, wspieram zmianę nawyków żywieniowych, oraz z całych sił zachęcam do uprawiania sportu.

Jestem przeciwniczką diet cud i środków odchudzających. Wierzę za to w moc właściwej diety i wiem, że to ona jest kluczem do sukcesu. Pokażę Ci, że piękna sylwetka, zdrowy organizm, a przede wszystkim znacznie lepsze samopoczucie jest na wyciągnięcie ręki.

Zamów dietę
Kliknij jeśli chcesz zamówić dietę on-line.